In 2014 verschenen 500 iOS-games per dag
Mike Rose, voormalig gamejournalist en tegenwoordig talent scout voor game developer en publisher tinyBuild, heeft eens wat onderzoek gedaan naar hoe succesvol indie games tegenwoordig kunnen zijn in verschillende digitale marktplaatsen. Veel van zijn bevindingen zijn enigszins voor de hand liggend en duidelijk wanneer je de game-industrie wat volgt, maar misschien brengt hij ook wel enkele zaken aan het licht waar je nog niet van op de hoogte was.
Wii U eShop
Volgens Rose zeggen veel indie developers dat ze aanvankelijk een mooie launch kennen in de Wii U eShop, maar daarna zou de verkoop snel terugvallen. Daar zou iets aan gedaan kunnen worden als Nintendo iets losser zou omspringen met regels omtrent prijsverlagingen en solden. Desondanks vinden veel indie developers een Wii U-port van hun game de moeite waard en raden ze aan om, als je je game dan toch naar meerdere platformen brengt, meteen ook een Wii U-versie te voorzien.
3DS eShop
Indie games voor de 3DS doen het beter dan indie games op Wii U, toch wat verkoop betreft. Het aantal indie games voor de 3DS ligt namelijk wel relatief laag, wat vermoedelijk te maken heeft met het feit dat een 3DS-port maken redelijk kostelijk is en dus een hoger risico inhoudt. Voorts is het zo dat vooral Japanse versies van indie games goed verkopen.
Steam
Met 125 miljoen gebruikers en een bibliotheek van 4500 games blijft Steam groeien, wat naast voordelen ook wat nadelen met zich meebrengt. Ontwikkelaars zien hun games namelijk op een steeds competitievere marktplaats terechtkomen en dan is het soms moeilijk om in de massa aan games nog op te vallen. Opvallen is dan ook de boodschap en wat dat betreft is het goed wanneer games worden opgepikt door YouTubers en Twitch streamers. Daar een hit te pakken hebben is vaak de ideale springplank voor de verkoop van een game. Voorts is het wel zo dat ontwikkelaars tegenwoordig ook meer opties hebben om hun game een langere levensloop te geven. De verkoop kan namelijk makkelijk weer wat aangewakkerd worden via Steam Sales en bundels.
Mobile
Mobile is nog steeds een gigantische markt. In 2014 zouden elke dag 500 iOS-games zijn verschenen en voor Android zouden dat er 250 zijn geweest. In Steam verschijnt je game dan nog in de sectie van New Releases, maar in de App Store en Play Store is dat niet meteen het geval. Op de mobiele markt is het dus meer dan ooit aan ontwikkelaars zelf om hun game in de kijker te werken, want anders wacht een onvruchtbare toekomst voor de game.
PS4 en Xbox One
Voor de Xbox One was het blijkbaar moeilijk om aan cijfermateriaal te geraken, maar over het algemeen lijken de PS4 en Xbox One qua indie verkoop ongeveer gelijk te lopen, aldus Rose. Wel wijst hij erop dat zijn bevindingen wat deze consoles betreft dateren van voor Kerstmis 2014 en aangezien van de PS4 toen weer heel wat nieuwe consoles over de toonbank zijn gegaan, verwacht hij dat er voor 2015 een duidelijker verschil zal zijn in het voordeel van de PS4. Ook nu al ligt de console van Sony qua indie verkoop en aanbod trouwens iets voor op de Xbox One. Rose vermoedt dat de zogenaamde Xbox One "parity clause", die inmiddels afgezwakt is, indie developers afschrikt.