Nieuwe Assassin's Creed zal meer focussen op moderne verhaallijn
Een groot deel van de Assassin's Creed-games spelen zich af in een (nagebootst) verleden, maar daarnaast is er natuurlijk ook de hedendaagse verhaallijn die gevolgd wordt. In sommige games van de franchise zaten dan ook aanzienlijke stukken gameplay die zich in de "modern day" afspeelden, maar in Assassin's Creed Unity was dat niet meteen het geval.
Darby McDevitt, de hoofdschrijver van de Assassin's Creed reeks, heeft nu tijdens een livestream gezegd dat dat komt omdat Assassin's Creed Unity de eerste game in de reeks is voor de nieuwe generatie consoles. De game werd gemaakt met een nieuwe engine en dan kruipt er veel tijd in het effectief werkend krijgen van de basis, hetgeen ze bij Ubisoft natuurlijk maar al te goed weten omdat de game op de dag van release nog aanzienlijke problemen bevatte. Het punt van DcDevitt is alleszins dat er gewoon geen tijd was om de moderne verhaallijn veel aandacht te geven qua gameplay, omdat men zich ten volle op het oude Parijs moest focussen.
Volgens McDevitt zouden toekomstige Assassin's Creed games echter opnieuw meer aandacht schenken aan de "modern day" gameplay, simpelweg omdat men nu vertrouwder is met de nieuwe engine en men niet opnieuw alles van nul moet opbouwen. Daardoor komt er tijd vrij om nieuwe gebieden, in het moderne tijdperk, te creëren.
Of die modern day gameplay weer nadrukkelijker aanwezig zal zijn in Assassin's Creed Victory dan wel in een game die pas daarna verschijnt, valt nog af te wachten natuurlijk. Overigens is het niet zo dat Assassin's Creed Unity helemaal geen andere tijdperken bevatte. Zo zaten er gameplaysegmenten in die zich in een alternatieve versie van andere tijdperken afspeelden, maar de moden day segmenten waren inderdaad wel magertjes.