Pachter: "Problemen met games in 2014 waren groeipijnen"
Het is al even stil geweest rond Michael Pachter, maar in een recent interview laat hij weer van zich horen en laat hij zijn licht schijnen op de gamesindustrie. Een van de punten waarover hij zijn mening mocht geven, was de hoeveelheid games in 2014 die eigenlijk "broken" werden afgeleverd en wat hij daarachter ziet als reden of oorzaak.
"Ik denk dat je het als groeipijnen kan beschouwen. Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat consolebouwers goed hebben overlegd met de uitgevers. Ze hebben niet voldoende nagedacht over de servercapaciteit en hebben al zeker niet samen gezeten met iedereen een jaar voor release om zichzelf ervan te vergewissen dat de ontwikkelaars op de juiste manier bezig waren. Ik denk dat online multiplayer zelfs een nagedachte was. Zo heeft Microsoft een enorm serverpark voor Xbox Live en veronderstelde het waarschijnlijk dat alles zou werken bij de release van Xbox One en dat was niet het geval. Alles is anders opgebouwd."
Hij heeft echter ook begrip voor de ambitieuze doelen die ontwikkelaars en uitgevers hebben gesteld met deze games. "Bekijk nu Assassin's Creed Unity. Co-op met 4 waarbij de vier spelers in alle richtingen kunnen gaan, onafhankelijk van elkaar. In Left 4 Dead heeft het geen zin om op te splitsen omdat je dan sowieso sterft. Dat zorgt ervoor dat alles op een redelijk identieke "point of view" uitkomt. Dat je allemaal andere routes kan nemen, maakt het veel ingewikkelder. Ik denk dat de consoles veel creativiteit hebben aangemoedigd bij de uitgevers, maar dat die creativiteit voorbij ging aan hun technologische mogelijkheden."