Godus designer twijfelt of men beloftes kan nakomen
Peter Molyneux is allerminst een onbesproken figuur binnen de game-industrie en ook Godus, een van zijn recentste projecten, is niet onbesproken. Zoals gewoonlijk kwam Molyneux ook voor die game met erg veel ambiteuze plannen aandraven, maar het uiteindelijke resultaat is voorlopig iets minder om over naar huis te schrijven, iets wat alvast één ontwikkelaar van de game nu ook zelf zegt.
Designer Konrad Naszynski werkte eerst een jaar gratis en voor niets aan Godus, waarna hij uiteindelijk toegelaten werd tot het kernteam bij 22cans dat aan het spel werkt. Naszynski hekelt echter het feit dat men gaandeweg de focus is beginnen verleggen naar de mobiele versie van Godus. Op zich is dat misschien een logische keuze, omdat mobiele games nu eenmaal meer opbrengen dan de pc-versies, maar het is toch een bittere pil om door te slikken wanneer blijkt dat de pc-versie door die mobiele versie wat tegengehouden wordt in zijn mogelijkheden.
In enkele forumberichten wilde Naszynski spelers van de pc-versie een update geven over de stand van zaken, maar heel positief nieuws had hij niet voor hen. Zo twijfelt hij er sterk aan dat de Kickstarter-beloftes, zoals het toevoegen van een multiplayer, kunnen gerealiseerd worden, en verder denkt hij dat veel pc-only features zullen worden geweerd omdat ze niet werken op de mobiele versie.
Naszynski is uiteindelijk wel voorzichtig optimistisch voor Godus, vooral omdat men de laatste tijd blijkbaar meer is gaan focussen op het effectief toevoegen van nieuwe features, gebaseerd op feedback van de community. Desondanks schetst hij natuurlijk wel een redelijk somber beeld van een aanvankelijk ambitieus project dat de nek lijkt omgewrongen te zijn door allerlei factoren. Of zijn openbare, kritische uitlatingen geapprecieerd worden binnen 22cans en of er dan eventueel consequenties aan vasthangen, zal nog moeten blijken.