Valve breidt virtuele economie uit naar alle Steam games
Op Steam kan je natuurlijk games kopen, maar naast games zijn er ook hoeden, heel veel hoeden, en die zijn heel erg populair, zowel langs de kant van de vraag als langs de kant van het aanbod. De virtuele items worden namelijk gretig gekocht, maar ze worden ook gretig gemaakt en de makers ervan krijgen van Valve dan wat centjes als beloning. Dat Valve daarvoor al 50 miljoen dollar heeft uitgekeerd aan makers van zo'n virtuele items voor hun games, zoals Team Fortress 2 en Dota 2, toont duidelijk aan hoe groot die virtuele economie op Steam wel niet is. Reden genoeg dus om die uit te breiden naar andere games op het platform.
Valve heeft nu een zogenaamde "Steam Inventory Service" gelanceerd, zij het voorlopig enkel in bèta. Kort gezegd zorgt deze nieuwe service er dus voor dat de virtuele economie van Steam, die er al is bij games als Team Fortress 2, kan worden uitgebreid naar zo goed als alle games op Steam. Dankzij een nieuwe set van Steamworks API's krijgen ontwikkelaars namelijk de kans om het systeem relatief makkelijk te implementeren en te activeren. Dat houdt in dat ontwikkelaars zelf bepaalde items via hun games beschikbaar kunnen stellen en dat ze dan voor die items kunnen aangeven of ze te ruilen of te verkopen zijn via de Steam Marketplace. Creatievelingen zouden dan ook eventueel, indien het door de ontwikkelaar toegelaten wordt, knutselwerkjes kunnen maken voor bepaalde games en ook die dingen te koop aanbieden.
Voorlopig zit de nieuwe service zoals gezegd wel nog in een testfase en voorlopig is er nog geen weet van ontwikkelaars die hebben ingetekend op de nieuwe feature, maar vermoedelijk is dat slechts een kwestie van tijd.