Freeplay mode van Survarium is vertrouwder voor S.T.A.L.K.E.R. fans
Survarium is een van de spirituele opvolgers van S.T.A.L.K.E.R., al heeft het spel zich vooralsnog vooral gefocust op PvP-multiplayer en minder op singleplayer. Daar komt echter verandering in, want ontwikkelaar Vostok Games heeft de Freeplay mode uit de doeken gedaan.
In de Freeplay mode, die voor S.T.A.L.K.E.R. fans vertrouwder moet aanvoelen dan wat Survarium nu biedt, zou het verhaal van de game verteld worden en dat via narratieve events, verdeeld over verschillende "seizoenen" en met enkele MMO-snufjes eraan toegevoegd. Het eerste seizoen zou verteld worden op een map die veel groter is dan de gebruikelijke PvP-locatie en ook qua gevaar zou deze map niet te onderschatten zijn. Spelers zouden de mai story quest moeten uitspelen om de gear te verzamelen die hen toegang geeft tot de high level gebieden.
In de Freeplay mode is er geen tijdlimiet voor spelers, maar het aantal spelers zal wel beperkt worden. Je zal dus andere spelers kunnen ontmoeten, maar niet al te frequent. Ook blijft de wereld van de Freeplay mode verder evolueren, ook wanneer er niemand is. Zo zullen mutanten over de map blijven zwerven en is er om de 2 uur een storm event.
15 minuten voor de storm worden er geen nieuwe spelers meer toegelaten en gedurende die periode kunnen spelers die er al zijn beschutting gaan zoeken. Overleven ze de storm, dan kunnen ze beloningen gaan verzamelen die de storm heeft achtergelaten. Na 10 minuten verdwijnen deze beloningen weer en dan worden er weer nieuwe spelers toegelaten.
Voorts worden overlevenden in factions verdeeld en de moeilijkheidsgraad van missies hangt af van de balans. Er zullen drie soorten missies zijn: story, faction en random. Sommige spelers zullen ook tegenovergestelde doelen krijgen, waardoor er wordt aangestuurd op een confrontatie. Hoe spelers met elkaar omgaan, kiezen ze echter zelf. Karma wordt uitgedeeld op basis van hoe spelers zich gedragen.