Meer sandbox-aanpak bij Uncharted 4: A Thief's End
De recente gameplaybeelden van Uncharted 4: A Thief's End lieten zien dat men deze keer precies meer ruimte aan de speler wil geven zodat die zelf kan bepalen hoe die omspringt met de tegenstand en hoe hij zijn eigen attributen (wapens, touw, ...) inzet om iedereen te verschalken. Dat is ook wat het team achter Uncharted 4 wil verwezenlijken. Co-lead designer Ricky Cambier legt immers uit dat "het doel is om geen ultieme route te voorzien."
Men wil dat de speler op eender welk moment verrast kan worden door wat die tegenkomt en misschien wel anders moet spelen afhankelijk van hoe hij rondloopt. Daarnaast wil men er wel voor zorgen dat, ongeacht de route die gekozen wordt, er voldoende actie en tempo in de game blijft zitten. De uitdaging zit dan ook in het gegeven dat men grotere omgevingen wil aanbieden, meer in een sandbox-stijl, maar dat men ook nog alles verteerbaar wil houden, met daarbij ook in het achterhoofd houdend dat er voldoende snelheid in een Uncharted-game moet zitten.