Controverse rond Early Access-versie H1Z1 wegens "pay to win"
Enkele dagen geleden is de Early Access-versie van H1Z1, zeg maar de DayZ van Sony Online Entertainment, gelanceerd en het duurde niet lang of de online gaming community stond in rep en roer. In de game kan je immers betalen om een airdrop te krijgen en die airdrops brengen heel wat handige zaken met zich mee, zoals random wapens, munitie, backpacks, medicijnen en voedsel.
Kortom: als je er geld voor over hebt, geraak je makkelijker aan wapens en andere zaken die het je in de game heel wat makkelijker maken om het tegen zombies en andere spelers uit te houden. Natuurlijk zijn dergelijke "pay to win" elementen tegenwoordig in wel meer games aanwezig, maar wat H1Z1 specifiek betreft is er extra ophef omdat de ontwikkelaars voor de Early Access release meermaals en consequent hebben benadrukt dat er van pay to win absoluut geen sprake zou zijn. Er werd bijvoorbeeld letterlijk gezegd dat je geen wapens zou kunnen kopen en dat men microtransacties louter cosmetisch zou houden.
Toen de berichten begonnen op te duiken omtrent het kunnen krijgen van aidrops door ervoor te betalen, verwezen heel wat mensen H1Z1 natuurlijk al meteen naar de brandstapel, maar inmiddels lijkt de storm alweer wat te zijn gaan liggen. De ontwikkelaar bood immers geheel op eigen houtje, en aanvankelijk los van Steam, terugbetalingen aan en dat zonder er vragen bij te stellen. Wie wil, kon dus makkelijk zijn geld terugkrijgen en dat terwijl de ontwikkelaar het percentje dat Steam krijgt op de verkoop niet terugkrijgt, dus uiteindelijk verliest de ontwikkelaar geld aan het terugbetalen van de game.
Iets later kwam er een wat uitgebreidere reactie op de hele controverse. Zo heeft men erover gepraat met Steam en nu kan rechtstreeks via Steam een terugbetaling verkregen worden, al hangt dat wel af van wanneer je de game precies hebt aangeschaft. De game nu nog snel kopen en dan een terugbetaling vragen, kan niet. Voorts heeft men getracht om uit te leggen wat het betalen voor een airdrop precies inhoudt.
Volgens de makers van het spel zijn in aanloop naar de release inderdaad bepaalde zaken gezegd, zoals het feit dat er geen wapens gekocht zouden kunnen worden. Dit kadert echter in heel wat uitspraken die werden gedaan, bijvoorbeeld tijdens livestreams, waarover op dat moment niet 100% is nagedacht betreffende wat men er precies mee bedoelde. Blijkbaar bedoelde men dat je niet aan het begin van de game of voor een spawn wapens zou kunnen kopen, zodat je de game al effectief met een voordeel begint.
Wat de airdrops betreft, wisten we al dat die een rol zouden spelen in de game. Men ziet deze airdrops namelijk als mogelijke actiepunten waarrond spelers zich zullen concentreren. Men hoopt dan dat de spelers het tegen elkaar zullen opnemen en zullen strijden om de airdrop. Omdat die van redelijk ver te zien zijn, zullen die vaak ook heel wat spelers in de omgeving aantrekken, dus actie lijkt gegarandeerd.
Het probleem in de Early Access-versie was echter dat de airdrop nog redelijk dicht bij de speler gebeurde die ervoor betaald had, waardoor er dus wel degelijk een gevaar voor een pay to win element is. Inmiddels heeft men echter al aanpassingen doorgevoerd die dat gevaar zouden moeten neutraliseren. Het vliegtuig dat met de airdrop komt, vliegt bijvoorbeeld trager en ook de drop zal duurt inmiddels langer, wat ervoor zorgt dat meer spelers tijd hebben om op de aidrop te reageren, ook spelers die wat verder van de dropzone verwijderd zijn. Voorts worden de airdrops minder accuraat. Aanvankelijk zou een aidrop op maximum 250 meter vallen, maar nu kan dat al 700 meter zijn. Ook moeten er blijkbaar minstens 120 spelers op een server zitten alvorens daar airdrops ingeroepen kunnen worden.
Al deze aanpassingen samen maken dus dat het voor een speler die een airdrop koopt helemaal niet evident is om daar vervolgens ook van te profiteren. De drop kan namelijk een eind van de speler in kwestie verwijderd zijn en dichter bij een vijandelijke speler liggen, waardoor de ene speler eigenlijk kan gaan lopen met de bestelling waar een ander voor betaald heeft. Men gaf ook nog te kennen dat men alles, ook airdrops en microtransacties, tijdens de Early Access periode wil blijven evalueren en aanpassen zodat het geheel in balans is en de community er geen aanstoot meer aan neemt.