Met vrienden spelen is moeilijk in No Man’s Sky
In No Man’s Sky kan je het universum verkennen en er zijn, blijkbaar, letterlijk miljoenen planeten die je een bezoekje kan brengen, als je daarvoor de tijd hebt natuurlijk. De wereld van No Man’s Sky is dus erg groot en eigenlijk oneindig, wat zo zijn gevolgens heeft voor de multiplayer.
In No Man’s Sky verkent elke speler in principe hetzelfde universum, alleen zullen spelers hun reis op verschillende punten in dat universum beginnen. Dit maakt dat er een enorme afstand kan zitten tussen twee vrienden. In theorie zouden ze elkaar kunnen ontmoeten als ze weten waar ze zich exact bevinden, maar de kans is groot dat er dan heel wat uren verstreken zijn alvorens men elkaar effectief gevonden heeft. Samen planeten gaan verkennen lijkt er dus niet meteen in te zitten.
Sean Murray, de baas van Hello Games, liet tijdens een interview weten dat zo'n co-op multiplayer ook niet meteen de bedoeling is. Men wil wel meerdere spelers in hetzelfde universum, maar een andere speler effectief tegen het lijf lopen zal eerder uitzondering dan regel zijn, ook al omdat de planeten zelf blijkbaar ook erg groot zijn en je elkaar dus moeilijk zal vinden. Murray vergelijkt het wat met de multiplayer van Journey of Dark Souls, waar andere spelers eerder een extraatje vormen in plaats van een centraal element van de game.