Molyneux: "Drang om te veel te beloven op Kickstarter"
Peter Molyneux heeft reeds gebruik gemaakt van Kickstarter, om onder meer geld in te zamelen voor Godus. Die game is ondertussen al verschenen via Early Access, maar de gekende ontwikkelaar zou het toch anders aanpakken bij toekomstige projecten. "Wat ik geleerd heb van Early Access en Kickstarter, is dat het een enorm riskante onderneming is en dat het behoorlijk vernietigend kan zijn voor de eindkwaliteit van je game", stelt hij.
Daarbij verwijst hij vooral naar het feit dat een game vaak wordt voorgesteld via Kickstarter vooraleer het al iets speelbaars en definitiefs heeft qua design en ideeën. "Bij Godus kregen mensen een bepaald beeld van de game en dat is vaak anders dan wat het spel uiteindelijk zal worden", vindt hij. Het grootste gevaar bij Kickstarter, volgens Molyneux, is echter dat het systeem een "overweldigende drang" creëert om "te veel te beloven". De reden ligt volgens hem bij het volgende. "Als je 1 cent te weinig hebt, krijg je het geld niet. In dit geval zorgt dat bijzonder vernietigend gedrag, met name dat je beseft dat je nog maar 10 dagen te gaan hebt en nog 100.000 pond nodig hebt om vervolgens eender wat te gaan zeggen. Ik ben niet zeker dat ik dat nog eens zou doen."
Bij volgende projecten zal hij pas later in de ontwikkelingsfase met Kickstarter beginnen. Hij wil namelijk dat mensen een demo of iets dergelijks kunnen vastpakken vooraleer ze beslissen om het project al dan niet te ondersteunen.