Valve tweakt regels voor Early Access-games
Onlangs kwam er nog een verslag naar buiten waaruit bleek dat slechts 25 % van Early Access-games ook daadwerkelijk een game opleverde, iets wat natuurlijk niet meteen bevorderlijk is voor de reputatie van het systeem. Ook Valve lijkt niet meteen tevreden te zijn met wat sommige partijen als Early Access op de markt proberen te brengen. Daarom heeft het zijn regelgeving rond het systeem wat aangepast.
Men erkent dat er soms onverwachte zaken kunnen gebeuren, maar dat het wel degelijk de bedoeling om een afgewerkt product te bekomen. Toch wil men duidelijk stellen dat er een aantal zaken zijn die duidelijk moeten zijn bij een Early Access-game. Zo moet de verkoper dat duidelijk stellen naar de koper, zodat die niet kan denken dat hij een afgewerkt product verkrijgt. Er moet ook vermeden worden dat er steevast over "toekomstige" zaken gesproken wordt, om te vermijden dat er nadien teruggekomen wordt op gemaakte beloftes. "Gamers moeten je game kopen op basis van diens huidige status", stelt Valve. Ook moet men Early Access-games gelijkwaardig behandelen. Daarmee wil Valve zeggen dat de game gelijktijdig moet verschijnen op allerlei platformen (zoals de eigen website) en dat de prijs op Steam niet hoger mag zijn dan elders.
Specifiek heeft Valve ook nog ettelijke zaken benadrukt in diens nieuwe regelgeving, met name:
* "Zorg ervoor dat je de game kan afwerken met weinig tot geen verkoop. Is dat niet mogelijk, lanceer dan geen Early Access-game"
* "Zorg ervoor dat je realistische verwachtingen schept. Als er zaken niet werken of fout lopen, communiceer dit met je klanten"
* "Zorg ervoor dat je een speelbare versie hebt als je een Early Access-game lanceert"
* "Zet je game niet in Early Access, als je al klaar bent met de ontwikkeling."