Studie: "Slechts 25 % van Early Access wordt volwaardige game"
Op Steam zijn Early Access-games best populair te noemen, omdat mensen graag vanaf het begin reeds betrokken zijn bij een project. Men kan de ontwikkeling deels mee opvolgen en gamers kunnen zelfs deels invloed hebben op de verdere evolutie, omdat men de feedback regelmatig ter harte neemt. Het concept op zich kan dus bijzonder aanlokkelijk zijn, maar toch zijn de daadwerkelijke cijfers lichtjes somber te noemen.
EEDAR heeft immers een studie vrijgegeven waaruit blijkt dat slechts zowat 25 % van Early Access-games daadwerkelijk een release oplevert. Men maakt wel de kanttekening dat het getal misschien iets hoger zal liggen, omdat men ook tal van huidige projecten mee in het onderzoek heeft opgenomen, maar toch gaat het om een aanzienlijk klein aantal. Als men naar 2013 kijkt, is slechts 42 % daadwerkelijk uitgekomen. Van de eerste 9 games die als Early Access werden onthuld, zijn er nog maar 3 uitgekomen. "Een opmerkelijk verschil tussen [Season Passes en Kickstarter] en Early Access is dat er geen releaseperiode wordt opgelegd. Een game zou oneindig lang in ontwikkeling kunnen blijven, terwijl het wel verkocht wordt. Een Season Pass wordt binnen een specifiek tijdskader vrijgegeven en ook alle Kickstarter-projecten krijgen een geschatte releaseperiode mee.
Een ander opvallend feit uit de studie is dat Early Access-games eigenlijk meer geld kosten dan games die wel uitkomen. Er wordt dan ook opgemerkt dat Steam hier nog geen eisen heeft opgelegd en dat het er op deze manier eigenlijk in geslaagd om mensen te laten betalen om bètatester te zijn. Als de trend van lange Early Access-periodes blijft aanhouden, voorspelt de studie ook problemen voor het systeem (en Steam).