Sony over DriveClub: "Je kan live-omgevingen niet testen"
DriveClub blijft een zorgenkindje voor Sony. Men heeft nu wel gratis DLC beloofd voor iedereen, zowel Season Pass-houders als mensen zonder, maar dat lost uiteraard de huidige situatie niet op. Nog steeds blijft het spel kampen met online problemen, laat staan dat de weerseffecten en PlayStation Plus Edition al in aantocht zijn.
Vele mensen vragen zich af hoe zo'n game eigenlijk nog gelanceerd is geraakt, want dat zulke problemen wel opgevallen moesten zijn tijdens de ontwikkeling. Shawn Layden, baas van Sony Computer Entertainment America, zegt echter dat alle mogelijke pistes werden bekeken voor de lancering. "We doen alles tijdens de ontwikkeling. Je probeert elke situatie te testen. We hebben een QA-team en een QA-plan. Je doet een bètatest en je past je schaalgrootte daarop aan", legt hij uit.
"In een wereldwijd verbonden wereld zoals die vandaag bestaat, kan je in je bètagroep niet testen wat het is om met 50.000, 100.000 of 200.000 mensen tegelijkertijd op een systeem te zitten. Daar heeft de studio het nu moeilijk mee, want ze krijgen zaken voorgeschoteld die ze niet hadden verwacht. [...] [Evolution Studios] heeft geprobeerd om het beste, nieuwste en beste ooit te maken in het racegenre en zijn op een klein probleempje gestoten", vermeldt hij, waarbij hij vermeldt dat het goed is dat de studio de lat hoog heeft gelegd en het niet op veilig heeft gespeeld. Ongetwijfeld zal dit vele fans niet echt bekoren, want een open bèta zou waarschijnlijk heel wat zaken aan het licht hebben kunnen brengen. Ook het feit dat hij het als "klein probleempje" ('hiccup' zei hij specifiek in het Engels, nvdr) zal niet in goede aarde vallen waarschijnlijk.