League of Legends is MMO die meeste geld binnenhaalt
MMO-games, waaronder MOBA's, zijn inmiddels goed voor 21% van de wereldwijde digitale gamemarkt, zo meldt SuperData Research op basis van onderzoek. De MMO-markt genereerde dit jaar al 11 miljard dollar en tegen 2017 zou dat zelfs 13 miljard dollar worden. Wel lijkt SuperData Research een wat brede definitie van MMO te hanteren, maar dat maakt het onderzoek op zich niet minder interessant.
De nummer 1 MMO dit jaar is League of Legends, dat het vorig jaar nog moest stellen met een vierde plaats. In 2014, van januari tot september, haalde League of Legends al 946 miljoen dollar binnen, waarmee het andere grote kleppers, zoals het subscription-based World of Warcraft, achter zich laat. World of Warcraft is trouwens een plaats gezakt tegenover vorig jaar en staat nu met 728 miljoen dollar op de vierde plaats. De MMO van Blizzard moet Crossfire en Dungeon Fighter Online voor zich laten gaan. De top 5 wordt verder vervolledigd door World of Tanks, dat dit jaar al 369 miljoen dollar opleverde.
De grootste conclusie van de studie is dat populaire free-to-play MMO's met microtransacties het beduidend beter doen dan subscription-based MMO's. World of Warcraft is wat dat betreft nog enigszins een uitzondering, maar die game kan dan ook nog steeds teren op zijn succes uit het verleden en bovendien is het model van World of Warcraft ook geëvolueerd. Zo is er een free-to-play gedeelte en zijn er microtransacties toegevoegd, terwijl ook een abonnementsformule gehanteerd blijft.