Portal 2 beter voor trainen hersenen dan speciaal ontwikkelde programma's
Het is al langer dan vandaag bekend dat games een positieve invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van bepaalde vaardigheden, maar nu suggereert een onderzoek dat games daar soms beter geschikt voor zijn dan speciaal daartoe ontwikkelde programma's.
Val Shute, die de psychologie van educatie onderzoekt aan de Florida State University, liet mensen aan de slag gaan met enerzijds Portal 2 en anderzijds Lumosity, een brain-training spel dat wordt gepromoot als zijnde een goed programma om je hersenen te trainen. Met beide spelletjes konden de testsubjecten acht uur aan de slag gaan, en nadien bleek dat de groep die Portal 2 had gespeeld vaak significant betere prestaties leverde bij coignitieve testen dan de groep die Lumosity had gespeeld. Soms lagen de resultaten wat dichter bij elkaar, maar nooit deed de Portal 2-groep onder voor de Lumosity-groep.
Shute geeft toe dat haar onderzoek lang geen uitsluitsel geeft en dat verder onderzoek sowieso noodzakelijk is, maar dit onderzoek zet wel aan tot nadenken en dus ook meer onderzoek, wat op zich al mooi is. Zo zouden andere games en brain-training programma's getest moeten worden en dat gedurende een langere periode. Indien dan ook zou blijken dat games, die in eerste instantie gemaakt worden voor entertainment, vaker beter zijn voor de cognitieve ontwikkeling dan speciaal daartoe bestemde programma's, dan zien we volgens Shute iets over het hoofd wanneer het gaat over neuroplasticiteit, oftewel de gedachte dat de hersenen verder getraind kunnen worden.