Ubisoft kiest voor 30fps wegens "cinematischer"
Bij Ubisoft doen ze de laatste tijd weer uitspraken die leiden tot heel wat discussie, waarna Ubisoft probeert om de gemoederen, vaak tevergeefs, te bedaren. Deze keer legt Alex Amancio, creative director van Assassin's Creed Unity, uit waarom men voor de game mikt op 30fps en niet op 60fps, waar Ubisoft in het verleden altijd naar streefde.
"30(fps) was ons doel, het voelt cinematischer aan," vertelt Amancio. "60(fps) is heel goed voor een shooter, maar niet echt voor een action-adventure game. Het voelt voor mensen zelfs beter aan wanneer het 30fps is. Het laat ons ook toe om de limieten van alles tot het maximum te duwen. Het is als wanneer mensen beginnen te vragen naar de resolutie. Is het het nummer van de kwaliteit van de pixels dat je wil weten? Als de game er geweldig uitziet, wie maalt dan om het nummer?"
Elders in het interview denkt Nicolas Guérin, world level design director van Assassin's Creed Unity, er hetzelfde over. Volgens Guérin mikt Ubisoft niet meer automatisch op 60fps, omdat je er uiteindelijk niet bij alle games veel mee wint en soms zou het er zelfs raar uitzien. Wat dat betreft verwijst Guérin naar de The Hobbit film. Volgens Guérin laat de game-industrie de standaard van 60fps nu "collectief vallen", omdat 60fps niet per se zo geweldig is voor de beeldkwaliteit.
Ubisoft is alleszins niet de enige die blijkbaar bewust voor 30fps kiest om zo een betere visuele presentatie te bieden. Ook The Order: 1886 bijvoorbeeld moet het met 30fps stellen omdat de makers vinden dat zo een meer cinematische ervaring kan geboden worden. Indien Ubisoft werkelijk vindt dat Assassin's Creed Unity beter tot zijn recht komt met 30fps, dan is het natuurlijk interessant om te zien wat er met de pc-versie zal gebeuren. Hoe dan ook heeft Ubisoft laten weten dat de finale specificaties voor Assassin's Creed Unity nog niet vaststaan, dus in principe kan er nog vanalles veranderen.