Digitale games niet per se milieuvriendelijker dan discversies
In tegenstelling tot wat je zou verwachten, blijkt het digitaal downloaden van games niet per se milieuvriendelijker te zijn dan het aanschaffen van een game op disc. De reden daarvoor moet gezocht worden bij de energiekost van het internet en het energieverbruik van consoles. Tussen het downloaden en het feitelijk spelen van een game zou namelijk meer CO2 worden uitgestoten dan tijdens het hele productie- en transportproces van discs.
De kwestie werd onderzocht door het Journal of Industrial Ecology, waarvan je het onderzoek hier kan nalezen. Wel moeten er enkele kanttekeningen en nuances worden aangebracht. Zo is de hoeveelheid uitstoot van CO2 afhankelijk van de grootte van het spel, waardoor erg kleine games bijvoorbeeld digitaal alsnog milieuvriendelijker zijn dan wanneer diezelfde games op discs zouden worden gezet. Ook de plaats in de wereld is relevant. In de VS bijvoorbeeld wordt drie keer meer CO2 uitgestoten voor de productie van discs dan in Europa, waardoor het verschil tussen download en disc in de VS veel kleiner is dan in Europa. In beide regio's is downloaden evenwel het minst milieuvriendelijk, maar in de VS is de discproductie dus bijna even slecht voor het milieu. Ook moet nog worden meegegeven dat de resultaten van het onderzoek gebaseerd zijn op onderzoek met de PS3 en dat de testen werden uitgevoerd in 2010. Ook andere factoren hebben nog een invloed, zoals bijvoorbeeld het aantal games die je in één keer zou aanschaffen in een winkel.
De studie tracht vooral enige nuance aan te brengen aan de gedachte dat downloaden sowieso beter is voor het milieu dan discs, maar tegelijk geeft de studie ook aan dat er veel factoren zijn om rekening mee te houden en dat het moeilijk te voorspellen valt wat de toekomst zal brengen. Technologie evolueert immers. Toestellen worden zuiniger, het internet wordt sneller en discs kunnen meer en meer data dragen, om maar enkele zaken te noemen.