Bevatten Dota 2 Workshop Tools de nieuwe Source 2 engine?
Gisteren lanceerde Valve voor het eerst Dota 2 Workshop Tools, waardoor het voor modders en ontwikkelaars mogelijk is om nieuwe custom maps en game modes voor Dota 2 te maken, delen en spelen. Voorlopig zijn de systeemvereisten wel redelijk zwaar. Zo moet je een 64-bit versie van Windows hebben, evenals een Direct3D 11 compatibele GPU. Valve werkt eraan om meer pc-configuraties met de tools te kunnen laten werken, zodat ook 32-bit, OS en Windows XP-systemen ermee aan de slag kunnen.
Uiteraard werden de nieuwe tools na release meteen verkend en er zijn sterke vermoedens dat de tools eigenlijk een zogenaamde "soft-launch" betekenen voor de Source 2 engine, waarvan geweten is dat Valve er al een tijd aan werkt. Veel bestanden en stukjes code in de nieuwe Hammer (de naam voor de Source editor) lijken immers naar Source 2 te verwijzen. Zo wordt het getal "2" veelvuldig gebruikt en sommige bestandslocaties maken zelfs expliciet melding van Source 2.
De algemene consensus lijkt dus te zijn dat de Workshop Tools voor Dota 2 inderdaad op de nieuwe Source 2 engine draaien, en dat de game als dusdanig ook naar de nieuwe engine werd overgezet. Of dit nu betekent dat een officiële release van Source 2 en nieuwe games op basis van die engine nabij is, valt natuurlijk nog af te wachten. Het is alleszins bekend dat Valve al heeft geëxperimenteerd met het overzetten van Left 4 Dead 2 naar Source 2.