"Uur gamen per dag kan kindontwikkeling bevorderen"
Een nieuw onderzoek van de Oxford University wijst uit dat als je een uur per dag spelletjes speelt dat het een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van een kind. Als een kind veel langer speelt dan dat uur, kan het slechts 'beperkt gekoppeld worden' aan gedragsproblemen die de kinderen in het dagelijkse leven zouden hebben. Kinderen die meer dan 3 uur per dag zouden spelen, zouden het "minst goed aangepast" zijn, in de ogen van de onderzoekers omdat ze minder andere activiteiten doen en eigenlijk met volwassen content spelen.
Echter, het is niet omdat jongeren een uur per dag zouden gamen, dat men er enorm veel positieve zaken kan uithalen. "De kleine, positieve effecten die we opmerkten ondersteunen de gedachtegang niet dat games op zich kinderen kunnen helpen ontwikkelen in een steeds digitalere wereld", zegt een van de onderzoekers. De positieve effecten zouden zelfs slechts in een "kleine groep actiegames te vinden zijn". Men nuanceert dus wel de impact, zowel op positief als negatief vlak. Zoals wel vaker gezegd wordt, zal er meer onderzoek moeten zijn om te zien welke elementen helpen en welke andere effecten dit kunnen versterken.