Guild Wars 2 een succes in China
Met meer dan een miljard inwoners is China een erg interessante markt voor zo ongeveer elk product, ook games, maar het blijft wel een erg gesloten markt, wat het forceren van een doorbraak moeilijk maakt. Tegenwoordig lijkt de Chinese markt zich echter steeds meer en meer te openen. Zo zijn Microsoft en Sony actief bezig om hun consoles in China te lanceren en twee maanden geladen lanceerden ArenaNet en NCSoft er Guild Wars 2, met succes, zo blijkt nu.
Aanvankelijk konden er wat vragen gesteld worden bij de lancering van Guild Wars 2 in China. In het land zijn het immers vooral de free-to-play games uit de eigen regio die doorgaans heer en meester zijn, dus Guild Wars 2, dat je gewoon moet kopen maar verder geen subscriptie vereist, lijkt niet meteen een recept voor succes in China. Toch geven cijfers weer dat twee maanden na de release al 3,8 miljoen Chinezen de game spelen. In het Westen ging de game al 3,5 miljoen keer over de virtuele toonbank, en dat is het laatst bekende officiële cijfer sinds augustus 2013, dus in totaal zouden er van de game nu al ruim 7 miljoen exemplaren verkocht zijn.
Dankzij het succes in China lijkt de toekomst van Guild Wars 2 en ArenaNet verder verzekerd te zijn. Aanvankelijk was het namelijk nog de vraag of een MMO als Guild Wars 2, zonder maandelijkse inkomsten van een abonnement, wel zou kunnen overleven, maar de sterke verkoop in meerdere regio's toont nu aan dat zo'n model wel degelijk nog kan werken en bovendien sterk geapprecieerd wordt door de community.