Scheiding tussen mannen en vrouwen in eSports roept verzet op
Afgelopen week ontstond er wat ophef omdat een Fins kwalificatietoernooi van de International E-Sports Federation voor Hearthstone: Heroes of Warcraft enkel toegankelijk was voor mannen. Omwille van de ophef is het toernooit nu ook toegankelijk gemaakt voor vrouwen, maar het is desondanks wel interessant om te bekijken waarom er aanvankelijk een onderscheid werd gemaakt tussen mannen en vrouwen.
De reden voor de scheiding moet blijkbaar gevonden worden bij de ambitie en pogingen van de International e-Sports Federation om toe te treden tot de Internationale Sportfederatie, om zo op termijn ook naar de Olympische Spelen te kunnen gaan met eSports. Een nobel doel natuurlijk dat eSports zeker ten goede zou kunnen komen, maar bij veel sporten wordt al een onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen en om bepaalde redenen werd besloten om dit ook in eSports door te trekken.
Vooral het feit dat eSports gedomineerd worden door mannen was een reden om mannen en vrouwen gescheiden te houden, in de hoop dat de drempel voor vrouwelijke spelers lager zou worden zodat op termijn eventueel weer een samenvloeiing kon plaatsvinden. Andere redenen zijn de eventuele psychologische en prestatieverschillen die er kunnen zijn op basis van geslacht, ook al is daar wat eSports betreft niet echt bewijs voor te vinden.
Uiteindelijk was het langs de kant van de International E-Sports Federation dus wel goed bedoeld, maar de scherpe reactie van gamers dwong de organisatie zijn beleid te herbekijken, en misschien moet de sportwereld in bredere zin dat ook wel doen. Voor eSports ligt hier immers een mooie kans om aan te tonen dat mannen en vrouwen wel degelijk op een hoog niveau tegen elkaar kunnen strijden in eenzelfde sport, hetgeen bij sommige sporten trouwens ook al het geval is.