"Sommigen hebben het moeilijk met groei van gaming"
Als je het aan sommige gamers zou vragen, dan was het vroeger beter en zijn sommige ontwikkelingen in de gamesindustrie verantwoordelijk voor een verwatering en een verzwakking van games in het algemeen. Ook Peter Moore, COO van EA, merkt dat er een deel van de community zo denkt en het dus moeilijk heeft met wat er op dit moment gebeurt in de gamesindustrie.
"Ik denk dat de uitdaging soms is dat er een groep is die zich niet goed voelt bij de groei van de gamesindustrie. Het frustreert me niet, maar soms stel ik me er vragen bij. Het zijn andere tijden en dat betekent vaak ook dat er andere zakelijke modellen worden ontwikkeld. Er komen namelijk nieuwe consumenten bij, met andere verwachtingen. We kunnen die mensen negeren of ze verwelkomen en bij EA hebben we voor dat laatste gekozen", zegt hij. "Er is een groep die het gewoon niet leuk vindt, omdat het anders is. Het verstoort [de industrie volgens hen]. Het is niet zoals het vroeger was. Ik stak mijn schijfje of mijn cartridge in mijn toestel en ik zat te spelen. Nu komen er allerlei jongeren gamen of zelfs ouderen!", verwoordt Moore het.
Hij wil daarmee verwoorden dat verandering noodzakelijk is en dat de gamesindustrie deze moet omarmen, want als men het niet doet, dan kan men in de val lopen waar muziek mee te maken kreeg. "De muziekindustrie weigerde mee te gaan en zei dat je een cd moest kopen met 14 nummers, ook al waren er slechts 2 die je wou hebben. Daarna schreef Shawn Fanning 2 lijntjes code en we kregen Napster, waardoor de consument de controle overnam."
Over de evolutie binnen games zei hij dat hij perfect begrijpt dat mensen sommige zaken niet leuk vinden, "maar als de rivier der vooruitgang stroomt en ik met alle macht tegen de richting probeer in te peddelen, dan ga ik uiteindelijk moeten opgeven. Vanuit het standpunt van de gamesindustrie moeten we ormarmen dat er nu miljarden mensen games spelen."