Hebben gamers voorkeur voor passieve vrouwen?
Penn State University, Ohio State University en Virginia Tech hebben onderzocht wanneer mannelijke en vrouwelijke gamers online het meeste kans maken om vriendschap te sluiten met andere gamers. Voor het experiment maakte men verschillende accounts aan voor de PS3-versie van Call of Duty: Modern Warfare 3 en met die accounts zond men dan vriendschapsverzoeken uit om vervolgens te kijken welke accounts het vaakst geaccepteerd werden.
Het resultaat van de studie is dat vrouwelijke gamers sowieso meer kans maken om hun vriendschapsverzoek geaccepteerd te zien worden, en binnen die groep van vrouwelijke gamers zijn het vooral de meer passieve vrouwen, die met ingetogen, lieve en positieve woorden communiceren, die aanvaard worden, in tegenstelling tot verbaal agressieve vrouwen. Omgekeerd is het zo dat het vooral de agressieve mannelijke gamers zijn die door andere gamers aanvaard worden, in plaats van passieve mannen.
Op basis van deze resultaten concluderen de onderzoekers dat genderstereotypering door spelers in first-person shooters en andere online gaming omgevingen een sociale omgeving zouden kunnen creëren en aanmoedigen waarin vrouwelijke spelers gemarginaliseerd en vervreemd worden, tenminste wanneer ze het "normale" rollenpatroon doorbreken. Uiteraard geldt hetzelfde voor de mannelijke spelers die zich niet zo dominant opstellen. Ondanks het feit dat gamers openlijk kunnen ontkennen dat ze geen vooroordelen omtrent gender hebben zou deze studio dan ook aantonen dat die vooroordelen wel degelijk aanwezig zijn, iets wat, ook in een bredere maatschappelijk context, om de nodige aandacht vraagt.