Studie: gamers zijn socialer dan niet-gamers
Het gebeurt jammer genoeg vaak dat studies zaken aantonen die toevallig aansluiten bij de visie van de partij die de studie liet uitvoeren en dat lijkt bij een recente studie van Twitch niet anders te zijn. De streaming service voor gamers liet namelijk onderzoek doen naar het sociale karakter van gamers, en in tegenstelling tot wat velen doorgaans zouden verwachten, blijken gamers volgens de studie socialer te zijn dan niet-gamers.
Voor de studie werden meer dan 1200 deelnemers bevraagd, waarbij je als gamer werd beschouwd wanneer je in de afgelopen 60 dagen een game had gespeeld. Uit de resultaten van de bevraging bleek dat 72% van de gamers games spelen met hun vrienden, en dat 82% van de gamers tijd doorbrengen met de familie belangrijk vindt, tegenover 68% bij de niet-gamers. Tijd doorbrengen met de ouders was dan weer belangrijk voor 67% van de gamers, tegenover 44% bij de niet-gamers.
Voorts bleek dat gamers (43%) vaker een diploma hebben dan niet-gamers (36%) en dat gamers (67%) optimistischer zijn over hun toekomst dan niet-gamers (42%). Ook blijkt dat 45% van de gamers uiteindelijk in de carrière terechtkomen die ze willen, tegenover 37% bij niet-gamers.
Tot slot biedt de studie van Twitch ook nog wat info over de demografie van gamers. 52% zijn mannen en de overige 48% zijn dan natuurlijk vrouwen. Verder bleek dat 73% van Generatie Y (geboren tussen 1980 en 2000), 62% van Generatie X (geboren tussen 1960 en 1980) en 41% van de Baby Boomers (geboren in de periode na WOII) games speelt.
Leuke resultaten dus om als gamers te lezen, maar of deze studie ook echt representatief is, daar kunnen we toch vragen bij stellen. Zo kan je je afvragen of er wel een juiste definitie van "gamer" wordt gehanteerd en ook bij de interpretatie van de resultaten kunnen wel wat opmerkingen gegeven worden. Dat er meer gamers dan niet-gamers zijn die aangeven dat tijd doorbrengen met familie belangrijk is, kan natuurlijk goed zijn, maar daaruit valt nog niet per se af te leiden dat die gamers ook effectief socialer zijn. Het zou immers kunnen dat gamers sowieso al minder tijd met familie doorbrengen dan niet-gamers, en dat ze bijgevolg, als ze erover nadenken, misschien wel meer de behoefte hebben aan meer contact met de familie, terwijl dit bij niet-gamers minder het geval is omdat daar de contacten met de familie frequenter zijn.