"60 dollar voor game is geschift", zegt ex-Bulletstorm-maker
Tegenwoordig betalen we in principe 60 euro als standaardprijs voor een game. Onderlinge concurrentie tussen winkels en de opkomst van het online model zorgen ervoor dat de prijs al snel lager kan zijn als je rondkijkt, maar de standaardprijs wordt vaak nog op 60 euro (of dollar) geplaatst. Adrian Chmielarz, voormalig creative director bij Bulletstorm, vindt het echter een "beetje geschift" om dat bedrag nog te vragen.
"Tegenwoordig zeggen we in de industrie dat als je een game wil verkopen aan 60 dollar, het bij de speler moet overkomen alsof hij 200 dollar in waarde krijgt. [...] Tegenwoordig lijkt het geschift om 60 dollar voor een game te vragen, zeker omdat er honderden kwalitatieve games zijn die veel goedkoper zijn, zelfs op console. 60 dollar voor een game in 2014 is een beetje te gek voor woorden", zegt hij.
"In AAA-games is er een drang om opvulling te steken, of het nu in de vorm van collectibles of meer vijanden is. Dat is jammer en ook het bewijs dat de wereld gek is", zegt hij. Daarbij verwijst hij ook naar het feit dat gamers altijd langere games willen, terwijl onderzoek aantoont dat zowat 80 % nooit het einde van een game ziet. "Al denk ik dat dat ook te maken heeft met de prijs. Een lagere prijs kan ook het opvullen tegengaan, zodat we gewoon de juiste spelervaring kunnen maken. Je moet ermee leven dat sommige gamers altijd zullen blijven klagen. Als je game strak opgebouwd is en je voelt alsof het verhaal op de juiste manier wordt verteld, dan is dat krachtiger dan iemand die komt klagen dat ze geen 100 uur spelplezier hebben gehad voor hun 20 euro". Heeft hij op beide vlakken gelijk? Zowel op prijs als op de mentaliteit bij gamers?