Crytek vreest dat PS4 en Xbox One te weinig RAM hebben
Sean Tracy, engine business development manager van Crytek, heeft tijdens een interview zijn bezorgdheid geuit over de "bescheiden" hoeveelheid RAM waarover de PS4 en Xbox One beschikken. Dit zou in de nabije toekomst al problemen kunnen opleveren, al ziet Tracy wel oplossingen.
De PS4 en Xbox One hebben momenteel 8GB RAM om uit te putten, maar Tracy wijst erop dat ontwikkelaars die 8GB niet per se ten volle kunnen benutten. De Xbox One bijvoorbeeld reserveert een bepaalde hoeveelheid RAM voor het besturingssysteem, waardoor ontwikkelaar dus minder RAM hebben om te gebruiken voor hun game. Gezien de verdere evolutie van technologie het RAM-verbruik dat daarmee gepaard gaat, verwacht Tracy dat de beperkte hoeveelheid RAM van PS4 en Xbox One in de toekomst mogelijk de meest beperkende factor van de consoles zullen zijn, al is RAM op zich natuurlijk niet alles.
Tracy wijst erop dat technologie steeds efficiënter omspringt met RAM en dat er dankzij nieuwe engines en middleware dus meer gehaald kan worden uit de hoeveelheid RAM die beschikbaar is. Voorts is Tracy wel erg te spreken over de processors van de PS4 en Xbox One. Die zouden volgens Tracy puur qua kracht geen geweldige sprong zijn tegenover de vorige generatie, maar wel qua mogelijkheden en integreren van bepaalde processen.