Oculus reageert strijdvaardig op beschuldiging van Zenimax
Net voor het weekend werden John Carmack en Oculus door Zenimax beschuldigd van diefstal. Toen Carmack nog voor Zenimax werkte, zou hij namelijk technologie hebben ontwikkeld die de virtual reality headset van Oculus stevig vooruit hielp en die kennis zou Carmack hebben meegenomen toen hij vorig jaar naar Oculus verhuisde, terwijl die kennis volgens Zenimax aan hen toebehoort en dus niet aan Carmack en Oculus. Carmack ontkende en ook Oculus liet in een eerste, korte reactie weten dat er van diefstal geen sprake is. Die reactie wordt nu bevestigd, zij het iets uitgebreider.
Oculus ontkent dus dat er technologie, code of kennis is gestolen, en stelt dat Zenimax de overeenkomst met Carmack verkeerd interpreteert. Voorts stelt Oculus dat Zenimax voorlopig nog helemaal geen concrete bewijzen heeft neergelegd van code die gestolen zou zijn. De publieke beschuldigingen zouden dan ook eerder als intimidatie kunnen gezien worden, in de hoop dat Oculus met een schikking komt om zo een rechtszaak te voorkomen. Bij Oculus lijken ze evenwel strijdvaardig en dus lijkt zo'n schikking er niet meteen in te zitten. Oculus wijst er ook nogmaals op dat Zenimax nu pas, na de overname door Facebook, met een beschuldiging komt, terwijl er daarvoor blijkbaar nooit een probleem was, terwijl Carmack toch al een tijdje bij Oculus werkt nu.
Hieronder de volledige reactie van Oculus.
We are disappointed but not surprised by Zenimax's actions and we will prove that all of its claims are false. In the meantime, we would like to clarify a few key points: • There is not a line of Zenimax code or any of its technology in any Oculus products. • John Carmack did not take any intellectual property from Zenimax. • Zenimax has misstated the purposes and language of the Zenimax non-disclosure agreement that Palmer Luckey signed. • A key reason that John permanently left Zenimax in August of 2013 was that Zenimax prevented John from working on VR, and stopped investing in VR games across the company. • Zenimax canceled VR support for Doom 3 BFG when Oculus refused Zenimax's demands for a non-dilutable equity stake in Oculus. • Zenimax did not pursue claims against Oculus for IP or technology, Zenimax has never contributed any IP or technology to Oculus, and only after the Facebook deal was announced has Zenimax now made these claims through its lawyers. • Despite the fact that the full source code for the Oculus SDK is available online (developer.oculusvr.com), Zenimax has never identified any 'stolen' code or technology. |