Apple en Google lokken exclusieve games naar iOS en Android
Wall Street Journal heeft een artikel gepubliceerd waarin wordt beschreven hoe Apple en Google proberen om exclusieve games binnen te halen voor hun mobiele besturingssystemen. In die zin lijken de mobiele platformen te evolueren naar de situatie die al lang bestaat bij consoles, namelijk dat de verschillende platformeigenaars trachten om eruit te springen door exclusieve games binnen te halen voor hun platform.
In tegenstelling tot het consolewereldjes zou er bij Apple en Google vooralsnog niet met geld gestrooid worden, maar zouden zaken beloofd worden als ondersteuning bij de marketing en een "prominente positie" in de App Store of Play Store. Daarvoor haalt Wall Street Journal bepaalde bronnen aan, die onder meer zouden hebben aangegeven dat de tijdelijke iOS-exclusiviteit van Plants vs. Zombies 2 vorig jaar het resultaat was van een overeenkomst tussen Apple en EA. Zo'n overeenkomsten worden doorgaans ontkend, maar ze werden altijd al vermoed en nu zijn er dus ook bronnen die het bevestigen.
Wall Street Journal blikt ook vooruit en ziet het binnenhalen van exclusieve apps en games als een steeds belangrijker wordende focus voor Apple en Google. Het resultaat zou zijn dat de exclusieve apps voor elk platform meer in de schijnwerpers zouden komen te staan bij de marketing, en dat beide partijen nog meer tegen elkaar zouden moeten gaan opboksen om bepaalde games aan zich te binden. Voor Apple zou het gevaar dan kunnen zijn dat men het in beeld brengen van bepaalde games meer zal afhangen van zakelijke overeenkomsten dan van de kwaliteit van een game, hetgeen momenteel nog wel de maatstaf is aangezien een onafhankelijk team binnen Apple bepaalt welke games extra aandacht krijgen.