Square Enix: "DRM blijft essentieel voor de toekomst"
DRM, wat staat voor digital rights management, is de laatste jaren niet de beste vriend geweest van gamers, voornamelijk omdat brave gamers vaak belemmerd werden in hun speelervaring door zaken als een vereiste om "always online" te zijn. Adam Sullivan, senior manager of business and legal affairs bij Square Enix, erkent dat zo'n DRM niet de oplossing is, maar dat DRM wel degelijk nog nodig is.
"Het voornaamste voordeel van DRM is voor ons hetzelfde als voor elke andere industrie: winst," vertelt Sullivan. "We hebben een bekende reputatie voor het goed beschermen van onze IP's, wat mogelijke piraten afschrikt. De effectiviteit ervan is echter heel moeilijk te meten en kort gezegd gaan wij af op data die beschikbaar is via ons verkoopsteam en verschillende verkopers, samen met feedback van de consumenten. De sleutel tot DRM is dat het niet mag tussenkomen in de mogelijkheid van de consument om de game te spelen. Het is niet ongewoon dat mensen om de paar jaar een nieuwe computer kopen of om meerdere computers te hebben. Soms hebben ze geen betrouwbare internetverbindingen. Er is nog geen perfecte oplossing."
Sullivan erkent dus dat DRM een moeilijke zaak is, maar benadrukt dat het noodzakelijk is en blijft. "DRM zal essentieel zijn in de voorzienbare toekomst," vertelt hij. "Zolang we bezorgd zijn om zaken als data privacy, account sharing en hacking, zolang zullen we een of andere vorm van DRM nodig hebben."