StarCraft II gebruikt om cognitieve achteruitgang te demonstreren
We worden allemaal ouder en op een bepaald moment beginnen we haast onvermijdelijk af te takelen. Dat proces begint op sommige vlakken al op de leeftijd van 24 jaar, hetgeen wetenschappers van de Simon Fraser University hebben aangetoond met behulp van StarCraft II.
De reden waarom StarCraft II wordt gebruikt, is redelijk voor de hand liggend. Het is namelijk een van de populairste games in eSports en professionele spelers bewegen hun vingers met een haast ongelooflijke snelheid over het keyboard om constant adequaat te kunnen reageren op wat er tijdens een wedstrijd gebeurt, waarvoor men zich natuurlijk ook in een constante staat van concentratie moet bevinden. Hoewel hier uiteraard een fysiek element meespeelt, is er ook een belangrijk cognitief element en blijkbaar begint ons reactievermogen dus vanaf 24 jaar gaandeweg te verminderen.
Het onderzoek kwam tot de conclusie dat een 39-jarige top 3-speler die in veel opzichten gelijk is aan een 24-jarige speler gemiddeld toch 150 milliseconden trager reageert, hetgeen uitkomt op een achterstand van 30 seconden voor wedstrijden die een kwartier duren. Hoewel oudere spelers dat nadeel enigszins kunnen compenseren door ervaring, verklaart het ook wel waarom veel topspelers vaak nog relatief jong zijn.