Twee derde van mobiele free-to-play gamers stopt binnen 24u
Free-to-play is het nieuwe doel van heel wat games, omdat men denkt dat het op die manier eenvoudiger wordt om mensen te overtuigen om uiteindelijk toch geld uit te geven. Toch is het ook een bijzonder moeilijke markt, aangezien de spelers ook veel sneller een game laten liggen. Zeker op mobiele platformen is men op dat vlak bijzonder wispelturig.
Onderzoek van Swrve, een bedrijf dat zich bezighoudt met mobiele analytics, wijst immers uit dat heel wat mobiele gamers binnen 24 uur een free-to-play game weer links laten liggen. Men onderzocht daarvoor 10 miljoen nieuwe spelers, op 90 dagen tijd, over 30 verschillende games. Daaruit blijkt dat 19 % de game slechts 1 keer opstart en dat 66 % het spel volledig negeert binnen 24 uur. Slechts 2,2 % geeft ook daadwerkelijk geld uit, dus er moet op heel korte termijn overtuigd worden of de speler is voor eeuwig kwijtgespeeld.