Studie: "Frustrerende gameplay zorgt voor agressie"
De discussie over de impact van games zal waarschijnlijk nog geruime tijd woeden en dus vormt het ook een dankbaar onderwerp voor studies en onderzoeken. De Oxford Internet Institute en de University of Rochester hebben nu onderzocht in welke mate gewelddadige gameplay bijdraagt tot agressie bij spelers. In totaal werden er 6 studies uitgevoerd, waarbij onder meer Half-Life 2 werd gebruikt.
Zo moest men gewoon vijanden aanduiden en verdwenen ze nadien, in plaats van ze gewelddadig om het leven te brengen. Dat bracht echter geen verschil in de agressie die de speler liet zien, in geen van beide varianten. Wie echter zonder tutorial aan het spel begon, werd sneller agressief, omdat ze bepaalde gameplayelementen niet onder de knie hadden. "We zeggen niet dat gewelddadige inhoud gamers niet beïnvloedt, maar agressie komt van het gebrek aan controle of de eigen incompetentie met het spel", zeggen de onderzoekers.
"Spelers voelen een psychologische noodzaak om de beste te zijn in een spel. Als ze zich belemmerd voelen door de controls of het speldesign, dan kunnen ze agressieve gevoelens hebben. Deze noodzaak om de game onder de knie te krijgen was veel belangrijker [in het verkrijgen van agressie] dan het feit of het spel geweld bevatte."