Square Enix: "Meer focus op core, minder op globale aantrek"
Games uitbrengen is geen exacte wetenschap. Uitgevers proberen dan ook regelmatig bepaalde zaken uit in de hoop een succesformule te vinden en dat is tegenwoordig gekoppeld aan een zo breed mogelijk publiek vinden, om zo meer verkoop te realiseren. Bij Square Enix hebben ze echter lessen getrokken uit het succes van Bravely Default.
"Bij nieuwe games zullen we vanuit dit oogpunt ontwikkelen, wat misschien een beetje extreem klinkt. Op die manier kunnen we beter focussen op ons doel, wat ook betere resultaten zal opleveren. Als je te veel op het brede / globale aspect focust, dan verlies je uit het oog voor wie je de game eigenlijk maakt", zegt Square Enix.
Men verwijst daarbij onder meer naar Hitman Absolution. "Het team heeft een heleboel elementen voor het grote publiek geïmplementeerd in plaats van voor de hardcore fans, om zoveel mogelijk nieuwe spelers te kunnen aantrekken. Dat was een strategie om meer zichtbaarheid te genereren, maar de Hitman-reeks is net goed door hardcore gamers aan te spreken en het gebrek aan focus heeft ook voor moeilijke verkoopscijfers gezorgd. [...] We willen terug naar de roots voor onze AAA-titels en mikken op het core publiek."