Monaco-ontwikkelaar werkt aan RTS voor controller
Pocketwatch Games, de ontwikkelaar van Monaco, werkt aan een real-time strategy game die in de eerste plaats gespeeld dient te worden met de sticks van een controller in plaats van met een muis en keyboard. Het project, dat de codenaam Armada draagt, is nog maar één maand ver en dus zijn details nog erg schaars. Er moet zelfs nog aan concept artwork begonnen worden. Een releasedatum of info over platformen is er dan ook nog niet.
Met Armada wil Pocketwatch Games een diepgaande RTS-game brengen die tegelijk ook toegankelijk is. Men wil er een strategische ervaring mee brengen die vlot verloopt en niet aanvoelt als een overrompeling van klikken op je muis en keyboard. Men er een high-level RTS van maken, maar het spel toch toegankelijk genoeg maken zodat het genre ook kan geïntroduceerd worden bij vrienden.
Pocketwatch Games is dus ambitieus, maar het is de vraag of de studio zal slagen in zijn opzet. Er is namelijk al vaak geprobeerd om een RTS-game te ontwikkelen die gespeeld kan worden met een controller, hetgeen zelden of nooit ten volle gelukt is. Toch wil Pocketwatch Games het dus proberen en er alles in stoppen wat je van een klassieke RTS verwacht, zoals het uitbouwen van een basis en het creëren van een leger om daar dan vervolgens mee ten strijde te trekken. Om dit goed te laten werken met een controller zal men wel enkele aanpassingen aanbrengen aan de formule. Zo zou je eenheden niet altijd directe bevelen kunnen geven, maar zullen ze op zichzelf handelen op basis van hun AI. Sommige eenheden volgen de speler echter wel rechtstreeks.