Cerny: "Balans zoeken tussen verhaal en gameplay"
Mark Cerny is tegenwoordig vooral gekend omwille van diens rol in de PlayStation 4 en Knack, de platformer. Hij kreeg recentelijk de vraag over hoe games moeten omspringen met de balans tussen gameplay en verhaal. Hij greep daarbij zelfs naar het stokoude Pac-Man om aan te tonen dat er toen ook al een balans was.
"Zelfs vroeger hadden we een balans", zegt hij, mede omdat je zelfs bij Pac-Man tussen de levels wat filmpjes bekeek over Pac-Man en Ms Pac-Man, wat dus verhaalgericht is. "Als creative director bij Knack heb ik beginnen besffen hoe sommige verhaalgetinte elementen in een game zo diepgaand verwerkt wordt dat het gewoonweg 'verdwijnt', door een quicktime event of hetgene geactiveerd wordt nadat je het hoekje bent omgelopen. Soms ga je gewoon achterover kunnen leunen om het verhaal te bekijken. De mengeling van beide zaken (de mix tussen gameplaygerichte verhaalelementen en cutscenes) is van belang, zelfs belangrijker dan de exacte hoeveelheid verhaal die aanwezig is. Dat is echt het belangrijkste."