Director Castlevania: Lords of Shadow 2 bekritiseerd door eigen team
Vanaf vandaag ligt Castlevania: Lords of Shadow 2 officieel in de winkelrekken maar het lijkt een launch in mineur. De game kreeg namelijk enkele erg negatieve reviews te verwerken en nu komt ook de interne keuken van ontwikkelaar Mercury Steam naar buiten, wat geen al te fraai beeld schetst.
Een zekere Kingshango, waarvan geweten is dat hij contact heeft met een ontwikkelaar binnen Mercury Steam, bracht de kritiek van zijn bron naar buiten. De anonieme werknemer uit kritiek op de gang van zaken binnen de studio, waarbij vooral director Enric Alvarez niet gespaard wordt.
"Een stevige meerderheid van dit team is zich ervan bewust dat de game die gemaakt hebben een echt stuk stront is dat niets te maken heeft met de kwaliteit en productiewaarde van de eerste game," vertelde de ontwikkelaar. "Niemand is verbaasd om de lage reviews die we kregen."
Volgens de ontwikkelaar is director Alvarez erg achterdochtig tegenover zijn eigen werknemers en is dat niet bevorderlijk voor de sfeer binnen de studio. Alvarez zou alle beslissingen zelf nemen en soms zouden teamleden gewoon niet ingelicht worden, waardoor ze plots bepaalde features van de game moeten vernemen via de media. Ook zouden ideeën van creatieve teamleden vaak afgeschoten worden of zodanig aangepast worden dat ze de game uiteindelijk slechter maken.
Alvarez is volgende de anonieme bron gewoon niet in staat om een studio fatsoenlijk te leiden. Zo zou het er bij Mercury Steam erg ouderwets aan toegaan. Nieuwe ontwikkelaars hebben vaak meer verstand van zaken dan Alvarez en zijn vertrouwelingen, die de engine van de studio hebben gemaakt, maar niemand buiten hen krijgt toegang tot de broncode van die engine, waardoor bepaalde fundamentele verbeteringen niet kunnen worden aangebracht.
De bron meldt voorts ook dat de toekomst van de studio erg onzeker is, zeker nu de game zoveel negatieve reviews heeft gekregen. Daar kan Konami namelijk moeilijk blij mee zijn en dus lijkt een toekomstige samenwerking onzeker. De ontwikkelaar benadrukt wel dat er bij Mercury effectief een team van getalenteerde mensen werkt, maar dat ze van de leiding van de studio niet de kans krijgen om te schitteren.