0,15% van mobiele gamers zorgen samen voor 50% van inkomsten
De mobiele markt wordt aanzien als de volgende goudmijn voor de gamesindustrie, maar het is precies toch ook wel een heel scheefgetrokken situatie. Onderzoek van Swrve wijst aan dat 0.15 % van mobiele gamers ervoor zorgen dat free-to-play app-makers aan 50 % van hun inkomsten geraken. Deze personen worden dan ook als "whales" (walvissen) omschreven, omdat ze zoveel bijdragen tot de inkomsten.
Heel wat gamers blijven dus gewoon gratis spelen, iets wat voor sommige free-to-play ontwikkelaars nefast kan zijn, aangezien die mensen geen geld opleveren. "Mensen zijn zeer mobiel en hebben veel mogelijkheden en dat maakt het dus steeds moeilijker om ze te vatten."
In januari bleek 1,5 % iets uit te geven aan games, maar de helft van de inkomsten komt van de top 10 % uit dit anderhalf percent, waardoor dus 0.15 % van de spelers verantwoordelijk zijn voor 50 % van de inkomsten. 49 % van wie iets koopt, koopt slechts één keer iets, terwijl 13 % meer dan 5 aankopen doet. De eerste 24 uur zijn bijzonder belangrijk, want een groot deel wordt dan uitgegeven. Wie dan toch een tweede aankoop doet, doet dat vaak binnen 1u40 minuten na de eerste aankoop. Het is dus zaak om je gebruikers snel te overtuigen blijkbaar. Gemiddeld geeft men tussen 1 en 5 dollar uit, bij 67% van de aankopen. Aankopen die meer dan 50 dollar waard zijn, worden slechts 0.7 % van de tijd gedaan, maar vormen wel 9 % van de inkomsten.