SOE kon Copernicus kopen, maar weigerde vanwege te riskant
Project Copernicus was een ambitieuze MMO bij 38 Studios, de studio die uiteindelijk failliet ging en waarbij de staat Rhode Island wat in de pap te brokken had qua financiën. Momenteel is er nog een rechtszaak bezig over wie de schuldige is en hoe het geld van de lening al dan niet teruggegeven kan worden aan de staat. John Smedley, van Sony Online Entertainment, laat nu weten dat het de kans had om Copernicus te kopen.
Hij vond het ook een mooi project, maar zag er geen graten in, omwille van meerdere redenen. Enerzijds had SOE zelf al genoeg projecten lopen om er nog een extra risico bij te nemen en was het ook een economisch moeilijk haalbaar project. Bovendien wou men het spel niet overnemen zonder de mensen erachter, die mee instonden voor het verloop van het project. "Het was ook gewoon te duur."
Hij verwijt echter Rhode Island dat die ervoor gezorgd hebben dat het project uiteindelijk de dieperik in ging. Door uitspraken te doen over het project, vlak voor 38 Studios nieuwe investeringen probeerde binnen te halen, was het spreekwoordelijke kalf verdronken en moest het project opgedoekt worden. Volgens Smedley had Rhode Island nog een weekje moeten zwijgen en dan was het spel al op de markt geweest, dankzij extra investeerders.