"Microsoft-beperking kan indies naar PS4 duwen"
Zowel Microsoft als Sony proberen indie ontwikkelaars te paaien, om zo meer games op hun platform te krijgen. Toch is niet iedereen even tevreden met de richtlijnen die daarvoor worden opgesteld. Zo vraagt Microsoft dat games op zijn minst gelijktijdig uitkomen met de PlayStation-versie en als dat niet gebeurt, mag men niet op Xbox verschijnen.
Net die regel zou volgens Steve Gaynor, mede verantwoordelijk voor Gone Home, wel eens kunnen zorgen voor een ongewilde verschuiving. Hij kreeg de vraag voorgeschoteld of een game (tegelijkertijd) op meerdere platformen uitbrengen voor problemen zorgt bij kleine ontwikkelteams. "Ja, dat zou behoorlijk geschift zijn. Zeker als je een game zoals wij hebben, volledig in 3D en waarbij je van die bizarre rendering bugs krijgt. Het zou een enorme opdracht zijn."
"Als je met Sony en Microsoft praat en Microsoft zegt dat je niet op Xbox mag zitten als je eerst op PlayStation verschijnt, terwijl de PS4 makkelijker is omdat ze soepeler zijn, dan zeg je al snel dat je gewoon voor PlayStation gaat ontwikkelen", stelt hij die specifieke regel aan de kaak. Hij stelt dus dat die beperking alleen al bepalend kan zijn. Hij vindt wel dat ontwikkelaars keuze genoeg hebben over hoe ze het doen en sommigen tegelijkertijd wel zullen kunnen.