Watch Dogs was oorspronkelijk geen open world-game
Games ontwikkelen is nooit een rechte lijn van concept tot winkel, maar vaak een slingertoch met aanpassingen, herwerkingen, opofferingen en meer. Zo komen we nu te weten dat Watch Dogs oorspronkelijk niet gebouwd werd als een open world-game zoals we hem nu kennen. "Het team werkte jaren geleden aan een 'driving engine'. We hadden de Driver-licentie en we vonden toen dat het niet de richting was die we uit wilden, waardoor we dat schrapten en opnieuw begonnen", laat Laurent Detoc (president bij Ubisoft North America) weten.
"Het Watch Dogs-project was oorspronkelijk een andere game en op een bepaald moment sloegen we een andere richting in. Dat is al zeker drie jaar geleden en Watch Dogs gebruikte wat werk dat al werd verricht voor deze 'driving engine'." Hij benadrukt dat het geen aangepaste Driver-game was, maar dat men tijdens de ontwikkeling besefte dat het helemaal geen Driver-game zou worden en dus een andere richting uitging. "Ik zou niet zeggen dat Driver Watch Dogs werd, want dat is niet waar. Als een spel geschrapt wordt, gebruik je onderdelen van dat spel om een nieuw spel te maken."