Turn10 reageert op kritiek microtransacties in Forza Motorsport 5
Forza Motorsport 5 is de laatste dagen stevig onder vuur komen te liggen omwille van de microtransacties in het spel. Via microtransacties kan je boosters aanschaffen en bepaalde wagens, die volgens sommigen een te hoog prijskaartje hebben. Phil Spencer reageerde al op de kritiek en zei dat Microsoft nog bijleert wat microtransacties betreft, terwijl ook creative director Dan Greenawalt van ontwikkelaar Turn10 nu heeft gereageerd.
Greenawalt werd gevraagd wat spelers te wachten staat als ze in Forza Motorsport 4 de "top" willen bereiken zonder extra geld uit te geven. Die "top" is volgens Greenawalt een dynamisch gegeven en afhankelijk van wat je als speler precies wil, maar hoe dan ook draait het natuurlijk allemaal om het verdienen van credits, en die economie in de game is eveneens dynamisch. Het staat namelijk niet vast hoeveel credits je precies verdient in een bepaalde race. Vele hangt af van het niveau van de Drivatars tegen dewelke je het opneemt. Kort gezegd: als je het jezelf moeilijk maakt, dan krijg je meer credits, en dus is het volgens Greenawalt een kwestie van vaardigheden die bepalen hoeveel credits je wint en hoe snel dat gebeurt. Heb je geen tijd, zin of het talent om op die manier credits te winnen, dan zijn er de microtransacties.
Greenawalt vertelde voorts wel nog dat Turn10 de in-game economie constant opvolgt en dat men luistert naar feedback van spelers. Indien nodig kunnen dan ook aanpassingen worden doorgevoerd die voor een betere balans kunnen zorgen. Of zo'n aanpassingen al gepland staan, is niet bekend.