Turn 10 legt uit waarom Forza 5 minder wagens en tracks heeft
Gran Turismo 6 gooit zowat 1200 wagens in de strijd, al zijn ze niet allemaal bestempeld als "Premium", waardoor er ook wagens bij zitten die net dat tikkeltje minder aandacht hebben gekregen. Bij Turn 10, de mensen achter Forza Motorsport 5, heeft men het op een andere manier aangepakt voor hun next-gen versie van de franchise.
Zo zitten er 'maar' 14 tracks en zowat 200 wagens in het spel (Forza 4 had 26 tracks en 500 wagens). "Sommige van de circuits hadden een update nodig, de ene qua belichting en andere veel meer. Silverstone werd helemaal opnieuw opgenomen en andere circuits waren gewoon verkeerd. Ze werden verkeerd opgenomen of de technologie staat nu veel verder of de baan is veranderd, zoals bij Silverstone", laat Dan Greenawalt weten.
Sommige tracks werden dus verwijderd omdat ze niet beantwoordden aan de standaard die men wilde handhaven. "Ik wil next-gen kwaliteit leveren en dat bekende dat de shaders goed moesten zitten en dat zelfs de oneffenheden in de weg erin moesten zitten. Dat kan je het best bereiken door de baan met de laser op te volgen." Dat proces vergde dus ook meer tijd en men wilde dat dus goed aanpakken. "We willen de standaard vormen voor next-gen. We willen geen oude content overbrengen. Bij sommige wagens waren er oneffenheden of hadden we oude specificaties. Het aantal polygonen zat sowieso niet goed en dus hebben we de wagens opnieuw verwerkt. [...] Elk circuit en elke wagen die niet uitmuntend scoorde, werd eruit gekieperd of opnieuw opgenomen."