Infinity Ward legt resolutieverschil uit bij Call of Duty: Ghosts
Dat er een verschil zit in de resolutie van Call of Duty Ghosts op PS4 (1080p) en Xbox One (720p) is al uitvoerig besproken, maar Infinity Ward heeft nu ook enige inzage gegeven in de redenen waarom dit het geval is. Zo is er een verschil in hoe het OS van beide toestellen omgaat met de nodige zaken.
"Voice chat wordt vaak door de hardwarefabrikant en niet door de software, waarbij je dus hun kanalen gebruikt. Als zij aanpassingen doen, moet je als gamemaker genoeg ruimte zien te maken voor die zaken en tegelijkertijd zoveel mogelijk middelen zelf proberen te gebruiken. [...] Een van de belangrijkste uitdagingen is hoe je omgaat met het geheugen. Er zijn X aantal threads in je CPU. Waar zit hetgene voor Sony of Microsoft? Hoe werkt het?", legt Mark Rubin uit.
Zo kan je wel uitgaan van specifieke groottes, maar als de hardwarefabrikant vervolgens andere cijfers geeft, moet je aanpassen. "Het is niet alsof er tonnen geheugen te grabbel ligt. Je moet het ergens vandaan halen en het ergens anders uitbalanceren." Over de reden waarom het bij de Xbox One anders loopt, had hij geen specifieke reden. "Er is geen specifiek oorzakelijk verband te leggen tussen bepaalde zaken. Het is gewoon een algemeen iets. We hebben elk systeem apart bekeken en gezegd dat we het beste spel voor ieder platform wilde maken."
Hij wou ook niet gezegd hebben dat de Xbox One zwakker was dan de PS4. "Het is complexer dan dat. Er is zoveel gaande, waarbij je moet balanceren en optimaliseren. We hebben gewoon meer tijd nodig [bij de Xbox One]. Het zou jaren kunnen duren voor we het maximale uit de consoles kunnen halen en misschien krijgen we wel extra middelen toegeschoven. Dat zou zaken drastisch anders kunnen maken voor de Xbox One bijvoorbeeld."