Oddworld CEO: "Te veel Britney Spears in game-industrie"
Lorne Lanning, mede-oprichter en CEO van Oddworld Inhabitants, heeft zijn beklag gedaan over het gebrek aan inhoudelijk sterke en vernieuwende games in de mainstream game-industrie. Echt goede verhalen zouden volgens Lanning dan ook van de indie developers moeten komen, omdat de grote uitgevers eerder kiezen voor iets als Britney Spears dan Pink Floyd. Diepgang en commercieel succes zouden volgens Lanning evenwel te verenigen zijn.
"Als verhaalvertellers in de 21ste eeuw zullen veel designers, creatievelingen en schrijvers er gebrand zijn diepere en meer betekenisvolle en relevante content te maken die de uitdagingen reflecteert die vandaag in de wereld rondom hen bestaan," vertelt Lanning. "Verhaalvertellers hebben dit al gedaan vanaf het begin. Shakespeare stopte overheidscorruptie in zijn stukken, zonder te preken over de voor de hand liggende zaken van zijn tijd. Bij Pink Floyd konden ze slim hun problemen met de negatieve gewoontes van de muziekindustrie en hun algemene afkeer van het kapitalisme uiten, terwijl ze tegelijk wat van de best verkopende entertainende muziek ooit maakten.
Wanneer content diepgaander is en meer betekenisvol, dan kan je nog steeds goed verteerbare en consumeerbare entertainmentproducten maken. Of ... je kan Britsney Spears albums maken. De game-industrie heeft meer Britney Spears-achtige content dan Pink Floyd-achtige. Wij proberen gewoon vooral het laatste af te leveren."