Square Enix start eigen programma voor crowdfunding
Eerder dit jaar vertelde Yosuke Matsuda, president van Square Enix, dat er iets goed fout is met het huidige businessmodel voor wat big-budget games in de game-industrie betreft. Er wordt namelijk heel wat geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van een game, maar de winst komt er pas wanneer de game effectief verschijnt, en dan nog is er stevige concurrentie waardoor succes niet gegarandeerd is. Het zou dus veel gezonder zijn wanneer projecten tijdens de ontwikkeling al (financiële) feedback krijgen van een grote community, en daar komen zaken als Kickstarter en Steam Early Access piepen.
Square Enix heeft nu een eigen initiatief aangekondigd, Square Enix Collective, dat indie developers toelaat om ideeën te formuleren voor games. Die ideeën worden dan beoordeeld de "community" van Square Enix Collective en ideeën die na 28 dagen de steun hebben van de community worden verder begeleid door Square Enix. Er zal dan gekeken worden hoeveel geld concreet nodig zou zijn om het project te realiseren en tegenover de community kan Square Enix zeggen of de indie developer het nodige in huis heeft om het project tot een goed einde te brengen. Vervolgens kan, door een samenwerking met Indiegogo, effectief begonnen worden met de crowdfunding.
Op het eerste zicht lijkt Square Enix Collective natuurlijk redelijk overbodig, aangezien er blijkbaar een extra stap wordt gecreëerd tussen het idee zelf en de campagne voor crowdfunding. Het aftoetsen van een idee vooraleer je effectief op zoek gaat naar geld kan evenwel een meerwaarde zijn, en Square Enix heeft nog iets in petto dat indie developers kan interesseren. Men biedt namelijk de mogelijkheid om tot op zekere hoogte met de catalogus van Square Enix zelf aan de slag te gaan. Meer concrete details over dit alles zouden in de loop van de komende weken en maanden volgen.