Multiplayer Killzone: Shadow Fall 'vaak aan 60 fps', singleplayer aan 30
Er wordt tegenwoordig vaak gesproken over die magische 60 frames per seconde en ook bij Killzone: Shadow Fall is die vraag gesteld. Het antwoord is echter niet zo eenduidig, omdat men verschillende richtlijnen hanteert, afhankelijk van het onderdeel van het spel. Zo is de singleplayer aan 30 frames per seconde en moet de multiplayer het stellen met 'vaak aan 60 fps'.
De reden voor de verschillen is te zoeken in het type. De singleplayer geeft grafisch nog dat tikkeltje extra en er valt meer in te vernielen. Voor de multiplayer gaat men echter wel eerder voor de 60 fps. "60 in multiplayer is belangrijk omdat je reactiesnelheid zo korter wordt. [...] Continu 60 fps hebben is echter niet beter dan 'vaak' 60 hebben. Het klinkt raar, maar het is zo. De momenten waarop wij de framerate laten zakken, is wanneer je al dood bent of het toch te laat is. We hebben gezegd dat we geen 60 nodig hadden en dat we grafische vooruitgang wilden. Onze game, vooral in de multiplayer, ziet er gedetailleerder en levendiger uit dan vele andere concurrerende games. Wij wilden gewoon geen grafische toegevingen; We wilden niet zeggen dat we tegen 60 fps konden gaan, door de helft van de resolutie te kiezen (die op 1080p ligt) en de vernietigbare zaken weg te halen. [...] We kunnen niet zeggen dat we altijd 60 fps halen, want dat zou gelogen zijn. We zitten er dicht bij en ik daag iedereen uit om het op te merken, zonder gebruik te maken van Digital Foundry (een rubriek die specifiek dit soort zaken analyseert, in samenwerking met Eurogamer, nvdr)", zegt Guerrilla Games.