Naughty Dog: "AAA kan leren van indies"
Het lijkt een bijzonder interessante consolegeneratie te worden, zeker omdat de indiescène steeds meer waardering en ruimte opeist. Ook grote studio's kijken naar deze indie games om er wat uit te leren, zoals ook Naughty Dog aangeeft. De maker van Uncharted en The Last of Us kijkt vooral op verhaalvlak naar indies.
"Bij grote AAA-titels is het soms moeilijk om enorme verschuivingen door te voeren op vlak van game of op vlak van verhaal. Met meer voorbeelden zie je ook betere verhaallijnen eraan komen en ik hoop dat de kritiek op die verhaallijnen ook verfijnder wordt. [...] Ik vind dat AAA-games op de rand staan van niet-geseksualiseerde vrouwelijke hoofdpersonages als held. Je gaat die vaker zien en vaak ook commercieel succesvol", zegt Neil Druckmann, creative director bij Naughty Dog. Daarbij kan men naar indies kijken om te zien wat die doen en hoe die succesvol zijn geworden om aan te duiden dat het wel mogelijk is en geen risico is om zulke zetten te doen.