Capcom legt gemengde financiële resultaten voor
Capcom heeft zijn volledige financiële resulaten voor het fiscale jaar van 2013, dat 31 maart 2013 eindigde, onthuld. Hoewel de algemene inkomsten zijn gestegen tegenover vorig jaar, zijn er ook enkele verontrustende evoluties vast te stellen. Zo doen sommige games het minder goed dan verwacht en lijkt Capcom de digitale boot enigszins gemist te hebben.
Concreet haalde Capcom in het fiscale jaar 2013 ongeveer 710 miljoen euro op, wat meer is dan de 620 miljoen euro van vorig jaar. Dit resultaat kwam er ondanks een daling van maar liefst 50% in de digitale verkoop, die nog maar 23 miljoen euro opleverde. Deze daling is vooral zorgwekkend omdat de digitale tak van het bedrijf gied was voor 67,7% van het totale inkomen van Capcom.
Ook de grote games lieten het enigszins afweten. Er werden 14 miljoen stuks verkocht, maar slechts drie titels slaagden erin meer dan 1 miljoen keer over de toonbank te gaan. Ook haalde lang niet elke game het vooropgestelde doel. DmC Devil May Cry verkocht 1,15 miljoen stuks tegenover een verwachte 2 miljoen stuks, terwijl Resident Evil 6 het met 4,9 miljoen stuks moest stellen in plaats van de verwachte 7 miljoen stuks. Dragon's Dogma dan weer deed het met 1,3 miljoen stuks verrassend goed.
Ook andere titels van Capcom lijken onzeker qua prestaties. Resident Evil: Revelations HD zou het doel van 1,2 miljoen stuks moeten halen, maar voor Lost Planet 3, dat hetzelfde doel heeft, lijkt dat niet te gaan lukken. Van Monster Hunter 4 verwacht men dan weer wel een sterke verkoop, namelijk 2,8 miljoen stuks tegen maart 2014. Hoe een game als Dead Rising 3 het zal doen, valt nog af te wachten. Over het algemeen verwacht Capcom komend jaar alleszins minder games te verkopen en minder winst te maken.
Waar Capcom wel goed scoort, en wat ervoor zorgde dat er alsnog een positieve balans is, is de online afdeling. Daar klommen de inkomsten omhoog naar 172 miljoen euro, een stijging van 45,9% tegenover vorig jaar. Komend jaar verwacht men nog eens een stijging van 22,3% waardoor de online afdeling redelijk belangrijk wordt voor Capcom.
Om de resultaten te verbeteren wil Capcom in de toekomst meer en beter inzetten op DLC. Concreet wil men meer extra content voorzien op langere termijn, maar dan wel content die de moeite, en het geld, waard is. Merkt men dat bepaalde DLC niet aanslaat, dan wordt die stopgezet zodat Capcom er ook geen extra middelen aan verspilt.