DICE ziet potentieel in AI-troepen van Titanfall
Lars Gustavsson, creative director van Battlefield 4, heeft tijdens een interview gezegd potentieel te zien in de AI-troepen van Titanfall. Die via de Cloud AI-gestuurde troepen worden in Titanfall gedropt als extra tegen- of medestanders, en zorgen ervoor dat de actie nog intenser wordt doordat het slagveld meer "bevolkt" is. Je zou het wat kunnen vergelijken met de Minions van pakweg League of Legends. Gustavsson vertelde dat men hier vroeger al enigszins mee experimenteerde toen met in Battlefield 2142 de AI-gestuurde drone introduceerde, wat destijds nogal onorthodox was om te doen. Ook speelde men met het idee om AI-gestuurde paratroopers in te zetten.
Ondanks de interesse in de technologie zal DICE het principe wel niet meteen toepassen, toch niet in Battlefield 4. De game is er immers niet op voorzien en feedback heeft uitgewezen dat spelers liever worden gedood door een menselijke speler dan door een AI-gestuurde tegenstander. Bovendien vinden ze bij DICE dat het slagveld met 64 spelers sowieso al goed gevuld is, maar misschien dat men er in de toekomst wel nog iets mee zal aanvangen. "Ik zeg niet dat we het niet zullen doen in de toekomst," vertelde Gustavsson, "ik zie er potentieel in. Maar omwille van de feedback die we hebben gekregen en de grote aantallen spelers die we reeds hebben op het slagveld, zijn we er voorlopig van weggebleven."