Quicktime events niet weg uit Ryse: Son of Rome, wel aangepast
Toen Ryse: Son of Rome volledig uit de doeken gedaan werd, liet Crytek nogmaals zien wat voor graphics het op een scherm kon toveren. Niet iedereen was echter even blij met de quicktime events die maar bleven komen en ook bij Crytek erkennen ze die kritiek en hebben ze sinds E3 tal van aanpassingen doorgevoerd.
"We begrijpen de kritiek op de QTE's. Na E3 beseften we dat we zoveel tijd gestoken hadden in de gezichtsanimatie en dat je enkel een X-knop zag. [...] We wisten dat het systeem goed werkte in ons vechtsysteem, dus we gaan het niet verwijderen. [...] Het voelt wel te quicktime event-achtig aan. We vonden het zelf niet leuk omdat we geweldige tech artists hebben, we mooie personages hebben gemaakt en dat je enkel X en Y ziet, waardoor dat allemaal verloren gaat", laat P J Esteves (design director) weten.
Zo heeft men er nu voor gezorgd dat de personages oplichten met de kleur van de knop die je moet induwen. Op die manier blijft het QTE behouden, maar hoeft het niet af te leiden van datgene wat je op het scherm ziet. Je zal echter niet kunnen falen bij QTE's. Je timing bepaalt wat je er voor terug krijgt. Druk je snel, dan kan je meer health terugkrijgen bijvoorbeeld. De vijanden zijn echter wel pittiger geworden ten opzichte van E3. Wil je echter zonder visuele hints spelen, dan moet je de hoogste moeilijkheidsgraad kiezen, want dan ben je volledig op je eigen inschattingen aangewezen.